Nu har PickMeUp´s Anastasia parats med Angels Pride Marathon och vi kommer med spänd förväntan avvakta tiden framöver och se om hon är dräktig. Om så är fallet beräknas valpar 27 maj!
Kennel Pick Me Up
BPH
Pick Me Up´s Anastasia / Stacy genomförde BPH i söndags med väldigt bra resultat. Nyfiken och sprudlande glad som vanligt, springer in i lokalen, JIPPI vad kul, vad ska ske nu? Sen genomför hon hela testen snabbt och enkelt. Vadå? En konstig figur som kommer där och klappar händerna. Det är ju ”bara” en människa.
Hennes resultat var som sagt bra, nästan lika bra som det Stella gjorde hösten 2015.


Jul och Nyår har passerat
Jul och Nyår har passerat och vi har ett nytt år framför oss. Önskar alla ett Gott Nytt År!
Lägesrapport
Under året som gått har vi varit på ett flertal utställningar med våra hundar. Det är främst Stella och Lisa som varit på utställning. Stacy tycker det är lite stressande så hon slipper. Hon har däremot gått en Viltspårkurs. Lisa har gått en Rallylydnadskurs. Stella har gjort bra ifrån sig på utställningarna så jag är nöjd med de resultat vi fått. Även lilla Lisa har fått fin kritik.
Sedan december 2018 bor Charlie för det mesta hos oss. Så vi har haft fyra hundar. Det går jättebra, de trivs väldigt bra tillsammans allihopa. Lite många hundar gå ut o gå med på en gång tycker jag. Så det har ofta blivit 2 hundar åt gången, eller ibland en hund i taget. Det innebär rätt mycket promenader för mig, vilket kanske är bra 🙂
I början på sommaren hade vi en valpträff hemma i trädgården. Det var fantastiskt roligt så många kunde komma. Alla hundarna bekantade sig med varandra. Den sista kullens valpar sprang tillsammans och lekte. Vi hade ”gofika” ute i trädgården, tur med vädret det var sol och skönt.
Lisa var med oss på semester i Stockholms skärgård. Det var många nya intryck för henne. Åka Vaxholmsbåten, bo i lite stuga, bada från bryggan (ca 160 cm djupt) och lära sig klättra upp. Åka motorbåt till en bastuflotte, simma med flytväst. Besök på bondgård med får, hönor och hästar. Det var en trött liten tjej vi hade med oss hem i bilen igen. Hon klarade det hela galant.
Under tiden var Stella och Stacy tillsammans med Charlie hemma och hade det rätt skönt utan ”lilla busfröet”
Nu har hösten kommit och inga mer bad i havet, däremot sköna promenader på strandängarna nu när kreaturen inte är kvar där. Vi tog en skogspromenad häromdagen, stötte på en kopparödla/orm. Jag trodde att ormarna lagt sig till ro och vågade mig upp i skogen. Vi har rätt mycket orm här, så jag konstaterade att vi får vänta lite till innan vi börjar med de härliga skogspromenaderna.
2019
Det nya året startade med My Dog i Göteborg. Jag ställde ut Lisa och Stella. Stella fick en rolig kommentar av domaren. Hon har nämligen fällt päls just nu innan årsskiftet på grund av att hon skall löpa. Alltså lite tunn päls. Domarens kommentar: ”Trots årstiden bär hon bikini”. Det gick bra trots det och hon fick en 4:de plac i ÖK. Lilla Lisa fick också en 4:de plac Valpklass. Vincent blev bästa hanvalp och BIM i Valpklass.
Vi stod även i Cavaliersällskapets rasmonter tillsammans med Marie och Vincent, Lisas bror och Stellas son. De delade ut gratis pussar till alla, framförallt till alla barn som blev jättelyckliga över dessa söta och glada hundars pussar. Sen deltog vi även med Stella, Lisa, Vera och Vincent i Rasparaden.
Vi ser fram mot ett nytt år
Nu är snart 2018 bakom oss och vi tittar framåt. Vi börjar 2019 med att besöka My Dog i Göteborg Stella och lilla Lisa kommer att deltaga. Stacy kommer att få börja på kurs i Viltspår. Hon har mycket aktivitet i sig och behöver jobba. Stella har inte varit så aktiv på utställningar det senaste på grund av att hon haft tre underbara kullar med valpar. Lisa har varit på en del mindre utställningar. Hon (jag) behöver mer träning på att visa upp sig.
Stella kommer inte att ha mer valpkullar då hon blir 7 år i sommar. Däremot har vi funderingar på att ta valpar på Stacy som är en väldigt bra hund. Både vacker, pigg med bra temperament, väldigt tillgiven.




Månaderna går så fort
Det har hunnit bli december 2018 och jag har inte fått tid/ro till att sitta vid datorn. Det är otroligt så mycket som händer när man har familj och hundar. Liten tillbakablick:
Valparna döptes efter Napoleon och hans syskon:
Napoleon Bonaparte, Pauline Bonaparte, Joseph Bonaparte, Lucien Bonaparte och Jerome Bonaparte
Valparna flyttade före Midsommar och det är alltid svårt lämna de små ljuvliga sötnosarna. Men det känns skönt att veta de kommer till bra hem. Det är viktigt för oss att bygga upp en relation med våra valpköpare och att vi tillsammans känner ett ansvar för valparna.
Vi behöll lilla Pauline Bonaparte/Lisa, hon är charmig och var enda tiken. Samt de är efter vår Stella och min dotters Charlie, känns så nära att det är vår tjej. Hon är som sin storasyster en vild och busig valp. Hittar ständigt på nåt att bita i. Det är synd om Stacy, vars öron blir kortare eftersom Lisa biter i dem. Stacy fick ett långt vackert öra och ett kortare. 🙂 Sommarn var väldigt varm, så det blev inte några promenader som det brukar. Stacy har ont av värmen, för Stella är det lite lättare, men Lisa trivs nog när som helst. Vi var dock vid havet och de fick svalka sig.
Vi har haft besök av både Napoleon/Leon, Lucien/ Loo och Jerome/Fabian har varit och hälsat på. Joseph/Vincent har vi träffat vid flera tillfällen. Lika roligt alltid att möta dem.
Vincent och Lisa har besökt ett flertal hundutställningar tillsammans. Vi har varit i Hässleholm 2 tillfällen, Eslöv 1 gång, Flyinge samt Växjö 1 gång.
Både Lisa och Vincent har fått fin kritik och blivit BIM resp. BIR valp. Lisa har fått HP med fin kritik, hon har ett litet litet underbett, som jag hoppas försvinner. Vincent har fått väldigt bra kritik och blivit BIR valp vid flera tillfällen. I Eslöv fick Vincent 1:a plac, Leon 2:plac och Lisa 1:plac. Vincent vann bästa valp av alla Cavaliersvalpar. Där fick vi även HP 2:dra plac i Uppfödarklass.
Nu väntar vi på tomten och sedan blir det My Dog i Göteborg för Lisa, Stella och Vincent.
April valpar
Att sälja en valp
Det är inte lätt känslomässigt att sälja en valp. Man har följt ända från parningen tills den lilla valpen föds. Sedan lever man mycket nära den i minst 8 veckor. Med nattvak och pyssel. Var och en utvecklas och får sin personlighet. Man vill försäkra sig om att valpen kommer till rätt person/familj. Det är svårt när det är så många trevliga spekulanter, man önskar man kunde tillfredsställa alla. En god sak är att valpköparna kommer och gör besök för att träffa valparna och oss som uppfödare, gärna vid flera tillfällen. Ett besök redan innan valparna är födda är också en bra idé. Att lova bort en valp innan man träffat valpköparen och de träffat oss är inte tänkbart. Den personliga kontakten är viktig.
Det är också trevligt med återträff på en valpträff efter ex. ett halvår att träffa både valpar och dess familjer.
Lunchtid
Dags att äta





































